Dag 1. Kinderwerk en bouw. - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Dag 1. Kinderwerk en bouw. - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Dag 1. Kinderwerk en bouw.

Door: Tom de Bom, en Nick Ros.

Blijf op de hoogte en volg Tom

10 Juli 2013 | Roemenië, Sâncraiu

Beste mensen, zij we vandaag zowaar begonnen met waar het allemaal om draait. De bouwers gaan de overkapping bouwen en de kinderwerkers beginnen met de Bijbelweek. Eerst wil ik even duidelijkheid creeeren. We verblijven dus in Sancrieu. En we werken 5 km verderop in Huedin.

We beginnen met een lekker ontbijt. Het brood moeten we even aan wennen. Zuurdesem als ik het goed gehoord heb. Gewoon lekker als je t mij vraagt. Het is even wennen qua eten, maar als je naar de Achterhoek gaat heb je dat ook.
Dus eindelijk een beetje structuur in de dag. We slapen s nachts en werken overdag. Zoals t hoort. Gelukkig werken de bouwers en de kinderwerkers bij hetzelfde gebouw. Dat zorgt voor eenheid. Je kan elkaar helpen, maar ook vervelen. Zoals het hoort. We moeten wel twee keer rijden met een busje, omdat wij de Hongaarse hulpjes ook meenemen. Dit zijn kinderen uit de jeugd van de kerk. Ik ga zo even navragen of ze nu Roemeens zijn en Hongaars spreken of Hongaars zijn.. (Hongaren met de Roemeense nationaliteit dus). En geldt dat voor allemaal? Ik versta ze niet in ieder geval. Gelukkig biedt Engels grote uitkomst. Superhulpjes! Klaar.
Aangekomen bij de kerk vinden wij een nieuwe beamer welk kabeltje gewoon meteen past op de kleine laptop. Gewoon geen problemen. Zoals t hoort. Wij leggen de spullen klaar en zijn klaar om te beginnen. 'Ik krijg het nu wel warm'. Maar dat kwam vooral door de temperatuurverschillen tussen dag en nacht, 12 en 27 graden. En het is spannend. Dag 1.
De kinderen zitten al in de kerk, twintig zo te zien. We willen beginnen, maar een aantal zigeunerkinderen willen hun vriendjes halen. Of we daar op willen wachten. We wachten. En we wachten. We besluiten om hen meteen maar 'Who is the King of the jungle' en 'High high as the sky' te leren. Wat een hilariteit! De kinderen doen mee met 'High in the sky.' Maar wel eerst met gezichten van 'wat een gekke Hollanders.' Wij staan daar namelijk met zn allen op het podium een partij enthousiast en spontaan te zijn! En ze hebben plezier. Zoals t hoort. De kinderen hebben kennen 'Who is the King.." in het Hongaars en wij zorgen voor de "OE OE" en "Paralalalaa". We besluiten verder te gaan. De zigeunerkinderen zijn nog niet terug namelijk.
We vertellen vandaag over Simson. Die had ik (Tom) voorbereid. Ik mocht het verhaal vertellen en word ondersteund door tolk Abigail. Een van de meiden die ons wilt helpen. Het loopt op rolletjes. De kinderen luisteren. Zoals t hoort. Ze zien ook voor het eerst een beamer en het resultaat van zo'n ding. Wat een bewondering in die oogjes.
We gaan verder met de verwerking van het verhaal. Een geimproviseerde bandana met crepepapierstaartjes als de vlechten van stoere sterke Simson.
Wat cool zeg! Maar sommige willen die franje niet. De mensen hier komen nogal verlegen over. Daar helpen we ze wel overheen. We dwingen niemand tot niks. Wij moedigen ze aan. Zoals t hoort.
Na de verwerking gaan we vier spellen op een grasveld spelen in de buurt. Dit gebeurt onder captain Jarno. Hij heeft goede spelletjes bedacht die de kinderen laat samenwerken en meer van hen vraagt dan alleen saai te zitten. Dit waren ze: "Mijn vriend de kruiwagen", tweetallen. Pak de enkels van je maatje. Jij op voeten en de ander op handen. Wie er het eerste is. Paaltjesvoetbal, spreekt voor zich. En trefbal, versimpeld. Gewoon afgooien en als je m vangt is de ander af. We voetballen er een beetje de tijd vol en daar is Pastor Lajos met lunchpakketje voor de kinderen.
Dag 1. Op een paar dingetjes na een uitstekende eerste dag. Zoals t hoort.
Morgen zijn Anne en Laure aan de beurt om te vertellen over David en Goliath. En Jarno zorgt voor de spellen als afsluiting.
Francisca is helaas niet helemaal lekker. Gebed hiervoor zou prettig zijn. Jeroen had last van zn rug. Maar daar weet Nick meer van. Verder is iedereen gezond! Zoals t hoort.

Nick zal hieronder het verhaal van de bouwers vertellen. Dat ga ik niet doen. Vooral niet, omdat elke keer als ik keek wat ze aan het doen waren zij ook aan het kijken waren... Nick vertelt de voortgang.

Zo! de bouw dus. We zijn na een behoorlijk dolle rit aangekomen op de plaats van bestemming. Met dank aan de zeer goede voorbereiding waren er maar een paar momenten van onduidelijkheid. De planning aanhouden bleek een tamelijk moeilijke opgave. Toen we klaar waren met het sorteren van het materiaal, is iedere groep verder gegaan met waar ze zich op ingelezen hadden. Het feit dat we voor het eerst met elkaar samen werkten om iets te bouwen mocht de pret niet drukken. Iedereen toonde inzet en bereidheid om er voor te gaan! Ik vind zelf dat we vandaag een behoorlijke berg verzet hebben, zelfs Leo was tevreden over het resultaat aan het einde van de dag. Kijk zelf maar, de foto's spreken voor zich.

BELANGRIJK!
voor degene die intensief de foto's volgen, wij verwijderen een aantal oude foto's om ruimte te maken voor de nieuwe.

• 10 Juli 2013 - 22:24

Winnie:

Zoals het hoort!
    Super leuk verslag, De Bom en Ros! Haha,.. zijn de kinderen nog teruggekomen met vriendjes?
    En ja.. jullie hebben nu ervaren.. ze zijn niet veel maffigheid gewend. Enne.. super ..die flexibiliteit van de leiding, zeg! Prima gedaan dus.
    En dan de bouw; ik heb het filmpje bekeken.. erg leuk, hoor en wat een samenwerking. Alles paste ook nog, dus aan die kant is ook keihard gewerkt de afgelopen tijd.
    En nu dus maar uitrusten voor morgen. Gods zegen voor jullie allemaal!
    Slaap lekker!
    Speciale groetjes aan "mijn teamleden" van het kinderwerk!
    Liefs voor jullie allemaal!

• 10 Juli 2013 - 22:45

Henriët R.:

Harde werkers en doorzetters zijn jullie. Wel lekker om wat te doen na twee dagen in de auto gezeten te hebben toch? Leuke verhalen hoor! Komt allemaal wel goed met jullie. Ben benieuwd wat jullie morgen allemaal weer mee maken. Slaap ze!!!

• 11 Juli 2013 - 08:55

Margreet:

Goedemorgen!
    Inmiddels zijn jullie al begonnen aan dag 2..
    Wat leuk om te lezen en wat ziet het er leuk en gezellig uit! Zoals het hoort! ;)
    Hoop dat jullie een goede nacht gehad hebben en vandaag weer een goede dag hebben!
    Groet!

• 11 Juli 2013 - 09:01

Margreet:

Oh, en beterschap voor Francis!! Hopelijk een goede nacht gehad en vandaag weer fris en fruitig! X

• 11 Juli 2013 - 10:09

Ben:

Tom, mijn schrijfheld! Beloof me één ding: als je terugkomt, ga een boek schrijven, of columns schrijven. Je bent er goed in man :D

Fijn dat jullie 't naar je zin hebben. Geniet er van! Doe jullie best, maar vergeet inderdaad niet om elkaar ook te blijven plagen. Vooral Paul, want da's echt een raddraaier.

Nog een paar dagen te gaan.... maak plezier, en hou vooral het GAS OP DIE LOLLY!!

Salutări,

Ben

PS: hebben jullie al bellenblaas gedaan?? Een all time favorit ;)

• 11 Juli 2013 - 11:00

Pauline:

Wat gaaf deze verslaggevers en leuk die foto's en filmpje. Zo blijven we lekker op de hoogte en kunnen op afstand meegenieten.
    Veel plezier met elkaar, beterschap voor Fransisca en we zien uit naar het resulstaat van de bouw/kinderwerk.
    groetjes Pauline

• 11 Juli 2013 - 13:10

Ria Van H.:

Ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen plus de reacties daar op! Veel plezier vandaag! Zo is het net alsof we er bij zijn.

• 11 Juli 2013 - 20:19

Tessa Slegt-Gelling:

Bedankt voor de leuke dag verslagen! Zo kunnen we ons een beetje in leven!
    Het ziet er allemaal goed uit, hoor!
    Veel plezier met elkaar en suc6 morgen!
    Hoe kan ik het filmpje bekijken?
    Groeten voor allemaal, beterschap voor Francisca!
    LIEFS VOOR LAURE