Van Boedapest, Hongarije naar sancraiu, Roemenië - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Van Boedapest, Hongarije naar sancraiu, Roemenië - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Van Boedapest, Hongarije naar sancraiu, Roemenië

Door: Tom de Bom

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 Juli 2013 | Roemenië, Sâncraiu

Vandaag hebben wij de reis voortgezet richting Roemenië. Wij begonnen in Hongarije bij het hotel. Het vertrekken ging niet zo soepel als het was gepland. Een aantal hadden de sleutel niet meer van hun kamer die wel weer ingeleverd moest worden. Paul had de mooiste. De sleutel van zijn kamer had hij verstopt onder de kont van bijrijder Jeroen. En maar denken en maar zoeken en daar was ie..
Wij reisden verder naar de grens van Hongarije/Roemenië. Moniek liet een aantal keer de motor afslaan, maar nog steeds respect dat zij de verantwoordelijk neemt om ons van H naar R te brengen.

Toen waren wij in Roemenië! We waren er (niet) bijna!
Na de grens veranderd het landschap van enigzins heuvelachtig met een berg op de achtergrond en grijs naar bergachtig en veel kleuren. Wat een uitzicht!
Er werd gezegd: ,,We zijn er!" Maar dat was de roemeense zigeunerfamilie waar we eerst langs gingen. Wat een gezellige familie en wat superleuk om ze ontmoet te hebben. Helemaal geen vervelende stop!
De jonge jongens leerden ons woorden, vooral mij, waarvan we nog steeds niet de betekenis weten. Volgens mij waren het 'slechte' woorden. We speelden met de kinderen en praatten in gebrekkig Engels met de ouders.
Deze familie woont pal naast een vuilverwerking. Dat was even een nieuwe situatie. De familie bestaat uit vijf jongens en drie meiden. Vandaag hebben we gezongen voor de oudste (dochter). Zij was jarig. Drie jongens hebben een beperking. En dat allemaal hield hen niet tegen om ons zo gastvrij en vol vreugde te ontvangen. Het eten werd opgediend. ,,Moest we het nog koken?" Keken we elkaar aan. Het heette sarmale. Het was rijst en gehakt gewikkeld in koolbladeren. En het was LEKKER! Het zag er namelijk eerst uit als ongebakken kippenvleugels. Dit land zo vol verrassingen voor ons.
Na gezongen, gegeten, gepraat en gespeeld te hebben stapten wij in de auto voor onze laatste bestemming.
Wij gaan naar Sancrieu!
Hier aangekomen hebben een veel beter onderkomen dan in Hongarije en dat belooft ook een veel betere nachtrust. Het eten wordt hier opgediend en smaakt echt superlekker.
Wij zijn alvast langs de kerk gegaan waar wij de Bijbelweek geven en waar de bouwers de overkapping gaan bouwen. Het wordt allemaal wel echt nu. Nu gaan we aan het werk. Fijne nachtrust!

Btw superwifi hier in het pension. Wij moeten dus bereik zijn op internet.

Tom van Harten (TdB)

• 09 Juli 2013 - 23:14

Winnie:

Wat een mooi verslag weer, Tom, bedankt! Fijn dat de maaltijd goed gesmaakt heeft.
    Ik hoop dat jullie vannacht goed kunnen slapen.. het is daar best warm natuurlijk!
    We zien uit naar jullie belevenissen morgen.
    Voor iedereen een nachtzoen.. mwahps! Liefs, Winnie

• 09 Juli 2013 - 23:27

Dirk En Reinate:

Hallo allemaal we denken aan jullie en veel zegen de komende dagen.
    Ps Henriëtte Kockengense groeten
    Fam. Hoogendoorn

• 10 Juli 2013 - 08:00

Ria Van H.:

Hoi Tom, ik wens jou en alle kinderwerkers vandaag heel veel succes en plezier met de kinderen en het werk wat jullie voorbereid hebben! En ook voor de bouwers veel succes om te werken met het warme weer!

• 10 Juli 2013 - 09:10

Emmeria:

Hoi allemaal,
    Wat leuk, zo'n reisverslag! Ik geniet ook erg van de foto's! Mooie natuur en mooie mensen :) Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen met de Heer. Stuur al jullie gebedspunten maar deze kant op.
    Groetjes, veel liefs van Emmeria
    (en een extra knuf voor Ruben en Anne)

• 10 Juli 2013 - 09:17

Winnie:

Vandaag de eerste werkdag.. heel veel werkplezier samen in/met jullie werkgroepjes. Go for it!
    Voor de vliegende keep.. keep cool!
    ( Ik ben zooooooooooooooooo benieuwd... zoooooooooooo benieuwd...)

• 10 Juli 2013 - 11:41

Ria Pauw:

Hoi allemaal,

Wat een genot om jullie reisverslag te lezen. Ik zie de mooie landschappen en de veelzijdigheid van mensen voor me. Ik droom er als het ware in weg. Maar ook de lol die jullie onder elkaar hebben doet me goed. Ik wens jullie Gods zegen bij alle mooie dingen die jullie nog gaan meemaken en zien met de mensen daar.

Groetjes,
    Ria

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013