Jolige jongelingen laten Jezus zien aan jongeren. - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Jolige jongelingen laten Jezus zien aan jongeren. - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Jolige jongelingen laten Jezus zien aan jongeren.

Door: Kim mmv Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

24 Juli 2017 | Roemenië, Sâncraiu

Kim
Om 08:00 ging de wekker. Tijd om op te staan en je klaar te maken voor de kerk. Eerst hadden we nog ontbijt en daarna gingen wij met z’n allen naar de kerk tegenover het pension. Het was zelfs nog korter lopen dan de afstand tussen Rick zijn huis en de kerk. De dienst was in het Hongaars, maar wij mochten zelf voorin de dienst ook een lied zingen (10.000 reasons). Henriette legt uit wat we gaan doen: de bijbelweek, de bouw en de vrouwenactiviteit. Daarna gingen we lunchen, hierna gingen we met Abigail en Salomé bespreken hoe we het gaan doen met het kinderwerk en wat de knutseltjes zijn. Hierna gingen we met hen en nog twee anderen in de kerk bidden voor een voorspoedige week. Daarna gingen we weer verder met het voorbereiden voor het kinderwerk, we gingen onder andere de liedjes instuderen (zie facebook). Om 17:30 gingen we richting Huedin, daar ontmoetten we pastoor Lajos. Hij kwam meteen met een goed idee: ijs halen. Hierna gingen we met z’n allen naar de Roma wijk om flyers uit te delen voor de vakantiebijbelweek. Het was onwijs leuk, de kinderen gingen je allemaal knuffels geven en ze deden heel leuk mee met de dansjes van Niels en Rick. Anton kwam ook nog eens aanzetten met stickers, dit was een hele goeie zet, want hier werden ze helemaal vrolijk en wij liepen zelf ook allemaal met een glimlach op ons gezicht. We hadden er veel kinderen kunnen ontmoeten. Het was wel bizar om te zien waar ze wonen, ze wonen daar namelijk vaak met heel veel mensen in een heel klein open huis zonder deuren of ramen. Toen we weer aankwamen in het pension gingen we avondeten en verder hadden we een vrije avond, gezellig met elkaar. We zijn echt met een hele leuke, enthousiaste groep en volgens mij hebben we allemaal erg veel zin in de rest van de week, ik in ieder geval wel, zeker nadat we de kinderen hebben mogen ontmoetten.

Tom
De dienst was zoals gewoonlijk niet te volgen. Deze is namelijk in het Hongaars.
Ontzettend boeiend en belangrijk is wel dat, zoals gewoonlijk, "onze" agenda's overeenkomen met die van de Hongaren.
Henriette haar vers was Jer 17:7-8. Vanochtend behandelden zij Jer 17:1-10.
De rivier is het woord van God. Laat je wortels er diep in zakken.

Paul en Leo hebben elkaar al gevonden. Ik mag er weer bij zitten als ik de origine van de Roemeense, ongezouten humor mag proeven.
Het gaat over en weer.
Leo: Met passen en meten gaat de meeste tijd verstreken.
Paul: Gelukkig ben ik de rolmaat van Leo.
En Leo, Je bent net een marskramer. Je kraamt maar wat uit je mars.
Leo: je weet dat we onder een vijgenboom zitten he. Je hebt zo een oorvijg te pakken!
Het woord blikken valt in de avond en ja hoor... En weg kon ik niet he. De bank zat lekker en het onweerde buiten.
Met die blikken in je ogen. Als blikken konden doden. Blik-sems wat grappig allemaal.
En wat blikt nou, dit is maar een blik op de werkelijkheid.
Ik hoop dat ze morgen niet met hout moeten werken, want dan komt het werk niet af. Dan gaan ze alleen maar spelen met hun blik op het hout.

Met het uitnodigen werden wij zeer, maar dan ook zeer gastvrij ontvangen. En we gaven ze geeneens spullen. Wat een zegen van het werk van God! Één rare vogel pakte de uitnodigingen af van de kinderen en verscheurde deze. Hij drukte hen op het hart dat ze niet moeten gaan. Gelukkig maken alle mensen en vooral de kinderen het gebaar: hij is wappie. Hij heeft gedronken. Één meisje geeft de uitnodiging niet af en loopt snel weg. Even een boks geven en zeggen: Morgen kerk van Lajos. 10 uur. Goed zo!! Wij denken dat het een enorme opkomst wordt zoals nooit te voren!

En om het maar even te zeggen:
Deze nieuwe groep jongelingen presteert boven verwachting. Niks houdt hen tegen om God te laten zien door hun daden heen.
En zoals je kunt lezen: er is een nieuwe blogger op komst.

Kim, Dean, Rick, Niels, Tirza en Jet:
Kanjers!

• 24 Juli 2017 - 08:32

Pauline:

heerlijk om zo mee te lezen en het enthousiasme van de "nieuwelingen". Een hele gezegende tijd met de kids. Kijk morgen weer wat er geschreven is :) Zie nu al uit naar jullie verhalen Groetjes Pauline

• 24 Juli 2017 - 20:05

Ria:

Ik kijk ook uit naar jullie verhalen! Veel plezier!
    Groetjes, Ria

Tags: Leef, elet, roemenie, 2017

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013