Geloven zonder religie - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Geloven zonder religie - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Geloven zonder religie

Door: Tom, Anne, Francisca, Laure

Blijf op de hoogte en volg Tom

17 Augustus 2016 | Roemenië, Sâncraiu

(Bijbel)tekst Tom
Vandaag was het mijn beurt voor een tekst, maar tijdens het eten schoot me iets te binnen:
De bijbeltekst. Sorry, compleet gemist! Maar is dit heel erg, zo een stukje missen? En bidden, doen we dat voor elke maaltijd en erna ook? Dat lijkt me zo onnodig.. Zeg je tegen je ouders voor elke boterham bedankt of ben je oprecht dankbaar en uit je dat geluk in volle glorie? Of stukje bij beetje zodat je niet ondankbaar lijkt… Ik geloof het allemaal wel. Geloven is een relatie aangaan en niet regeltjes volgen zodat je in het huis mag blijven wonen van je vader. Ik, ik zou je in het hondenhok zetten totdat je het begrijpt…
Maar ieder z’n ding, dit is mijn competitie met mijzelf, en jou competitie is met jouzelf. Het is voor mij geen discussie, doe waar jij je prettig bij voelt en wat echt is.
Anton gaat akkoord en morgen serveren wij samen de laatste dagtekst.
Verwachtte je nu toch een mooi stukje? Gen 1:26-28!

Tom
Vandaag begonnen we, eigenlijk de Hongaarse jeugd, net als alle andere dagen. Zaken die besproken zijn in de evaluatie werden opgepakt alsof het zo is afgesproken.

Emese begon met de tekst van gisteren Jakobus 1:22. Helaas waren er maar een paar die durfden het uit het hoofd te zeggen of het met hulp op te zeggen. Echte helden, hier heb je een toffee.
Het verhaal van gisteren werd nog herhaald. Hoe weet ik niet precies, maar ik zag dat ze de kinderen er helemaal bij betrok als een, zoals ik gister zei, een echte juf dat doet.
Toen mochten wij onze gekheid laten zien met Jesus love is very wonderful en de hokey pokey. Ons wordt verteld, en dat zien we ook, dat ze dat ge-wel-dig vinden! Morgen weer!
Emese vertelt daarna het verhaal van de Barmhartige Samaritaan en heeft alle aandacht.
Salome pakt vandaag de tekst op. Psalm 86:5 is het vandaag. Ook zij praat lekker verder en pakt de kinderen beet met woorden en neemt ze mee naar het vers. Zelf kan ze nog beter, vindt ze, ik vond het goed. Toch is dat haar, ja, competitie.
Het werkje is een medische koffer met allerlei medische spulletjes zoals stethoscoop en dergelijke met de tekst van de dag in het midden.
Helaas bleven we in de kerk vanwege het zeer natte gras, maar nu leek het wel nog gezelliger!

Anne
We reden met de auto's naar de kerk toe om weer een nieuwe dag van het kinderwerk te gaan doen. En wie stonden daar.... Het was een handvol kindjes. Hoe gaaf is het om te zien dat de kinderen al een half uur te vroeg bij de poort staan te wachten. Dit beloofde weer een mooie dag te worden en dat was het zeker. We hadden minder kinderen dan verwacht, maar het was goed voor vandaag. De kinderen hadden veel lol de hele ochtend en wij genoten ook. Morgen is al weer de laatste dag en we bidden er voor dat alle kinderen zich vrij zullen voelen om te komen. Kijk er nu al naar uit :)!

Tom
De kids zijn inderdaad zeer enthousiast. Een paar wonen te ver en die zou ik ophalen samen met een andere auto(bestuurder) nadat ik de anderen bij de kerk had afgezet.
Ze renden mee vanaf hun huis naar de plek, het huis van de andere bestuurder, waar ze in zouden stappen. Nu wilde ik ze al binnen laten toen ik er naast reed zo een 200 meter van het ophaalpunt...
Ik spreek hun taal niet, rij een dure auto en wie ben ik eigenlijk voor de omgeving??
Met de voorbereidende vergadering werd er ook al makkelijk over gesproken: Tom haalt de kinderen op. Ja, en dan zeg ik: jullie krijgen snoepjes in de kerk waar ik jullie heen breng en we gaan veel plezier hebben samen...
Gelukkig zij de kinderen slimmer en stappen ze in bij het bekende huis met een bekend persoon, ook voor de buurt. En laat ze maar rennen dan zitten ze stiller misschien ;).

Laure
Gisteren deed ik meer mee in de voorbereiding en het regelen, vandaag was ik veel meer in contact met de Kids. Heerlijk! Zoals Anne al zei stonden de kinderen al te wachten om half 10! Dank U God en ik spreidde mijn armen... 3 renden direct naar me toe. Met al deze kinderen om mijn middel probeerde ik naar binnen te gaan. Mijn dag was al gemaakt! We deden Annemaria Koekoek en de kinderen deden uit volle borst mee; geweldig! Ik had zere wangen van het lachen om hen en zij om ons. Ik voelde trots... trots op deze kinderen, om wie ze zijn, dat ze naar ons komen, en dat hun geloof precies zo is zoals Jezus zegt dat ons geloof zou moeten zijn…
Ook de stoelendans viel in de smaak! Fantastische dag!

‘s Middags kregen we pizza :p en gingen we daarna naar het zwembad waar we drie jaar geleden waren, hetzelfde als toen! Nu met meer mensen en dus meer vreugde! Helaas was Cis nog ziek... het arme schaap kon niet meedoen maar Godzijdank wordt ze langzaamaan beter! God is groot! Ze heeft lekker kunnen uitrusten/slapen in de schaduw.

Ons laatste nachtje in het pension... raar! Het was te kort. Gelukkig hebben we nog een hele dag morgen! Tot gauw dutchies.

Francisca
Helaas voelde ik me deze ochtend niet beter dan gisteren. Omdat ik mijn ontbijt niet verdragen kon, werd mij door het team opgedragen om in bed te blijven. Wat baalde ik! Zo graag wilde ik naar de kids toe. Ze stelde heel lief voor om mij eventueel later op te halen.
Ik werd wakker gebeld, of ik nog wilde komen. Natuurlijk! Maar beter voelde ik me niet helemaal. Toch wilde ik er zo graag bij zijn.
Tom haalde me op en binnen een aantal minuten was ik er. Bij aankomst keek het meisje, wie gisteren om mijn nek hing, erg blij. Ze stond meteen op en kwam mij een dikke knuffel brengen. Daar kwam ik voor! Ze heeft me niet meer los gelaten. Ook een aantal andere kids waren blij me te zien, wat voelt dat goed! Bij terugkomst in het pension kreeg ik wat soep om te kijken hoe dat ging, goed dacht ik, totdat we bij het zwembad aankwamen. Ook nu voelt het als familie aan. Er is zo goed voor mij gezorgd vandaag. Dank jullie wel daarvoor, jullie zijn lief☺.
Redactie: En elke dag wordt Frankie, een beetje beter, een beetje beter, elke dag wordt ze beter, zo beter was ze nooit! (Alfred J. Kwak©)

Tom
We hebben rond half 11 de sketch voorbereid voor morgen. De sfeer zit er goed in. Elk beetje moeheid, concentratie-absentie, denken dat je heel nodig moet poepen maar eerst een sketch moet spelen; werd omgebogen tot humor, effectiviteit en vertrouwen in een duidelijke, knallende sketch morgen!

En o ja, veilig bloggen, daar kan je mee thuiskomen!
In de luxe auto (perfecte stoelen, 6-voudig verstelbaar onderrugondersteuning!) zit het veel beter! Anton doet maar z’n gordel om…
Maar Anton, we gaan nog niet naar huuuuiiiis, nog laaaange niet, nog laaaange niet.
Proclameer baby!

  • 17 Augustus 2016 - 15:34

    Winnie:

    Wat een stelletje pieven zijn jullie toch! De stemming zit er goed in, zeg!
    Jammer Francisca dat jij niet volop kunt meegenieten maar ik lees toch dat je het zoveel mogelijk probeert.
    Hou je er rekening mee dat je op de terugvlucht wat para's inneemt? De dokter vertelde me dat je er 8 per dag mag hebben..maar misschien dacht ie wel..dat ouwetje..eentje meer of minder, so what?
    Je hebt gemerkt hoe belangrijk je voor de kinderen bent..leuk te lezen.

    Vandaag de laatste dag..zucht.. hoe heeft de Roemeense leiding dit concept ervaren en is het voor herhaling vatbaar? Geniet allemaal nog van alles en allen.
    Kijk bij het inpakken of alles in je koffer zit..ik noem geen namen..:)
    Een mooie middag en avond nog allemaal..en tot gauw!

  • 17 Augustus 2016 - 21:09

    Ria:

    Hoihoi,
    Ik hoop dat jullie veilig zijn aangekomen in jullie pension dichtbij het vliegveld.
    Fijn om te lezen dat het kinderwerk zo goed is verlopen!
    Ik hoop dat Tom zijn colbertje nu wel heeft meegenomen!
    Een goeie reis naar huis.
    x

  • 17 Augustus 2016 - 22:22

    Winnie:

    Ik weet niet of jullie al in je pensionnetje in Cluj zitten en al slapen..ahum..
    Een goede nachtrust.. eten voordat je gaat vliegen.. en een goede vlucht terug!
    liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 27031

Voorgaande reizen:

18 Juli 2019 - 29 Juli 2019

Roemenie 2019

19 Juli 2018 - 29 Juli 2018

Roemenie 2018!

20 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Leef-Elet Roemeniëreis 2017

13 Augustus 2016 - 18 Augustus 2016

Roemenie 2016

09 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Zomerweek Roemenie 2015!!

17 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Zomerweek Roemenie 2014

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

ZOMERWEEK ROEMENIË

Landen bezocht: