Dichtbij de voltooiing - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Dichtbij de voltooiing - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Dichtbij de voltooiing

Door: Tom de Bom mmv Nick Ros

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 Juli 2013 | Roemenië, Sâncraiu


Vandaag was onze vrije dag zoals ik gister had gemeld. Maar uitslapen ho maar! 7 uur ging mijn wekker en ik sliep er door heen. Ik werd wakker van Ruben die mijn wekker uitzette. Anne kwam mij en Ruben ophalen om half 9, want we moesten om 8 uur ontbijten. Bij Nick gebeurde hetzelfde. Verander alleen Tom in Nick en Ruben in Anton. 
Na het ontbijt vertrokken wij naar de zoutmijnen in Turda. Er werd ons verteld dat de mijnen koud waren en dat een jas een goed idee was. De mijnen waren zeker interessant, maar ook heel diep en dat is traplopen geblazen. O ja en je mocht de muren niet likken, maar even verderop wel het plafond. Zoutig. Flauw he?! 
Ik was vergeten dat we s middags in de brandende zon, vaak ook schaduw, naar een kloof gingen in de bergen. Dat wordt zweten dus. Ik doe dus een lange broek aan. 
Maar omdat mijn conditie natuurlijk in uitstekende staat is en mijn zenuwen van staal en mijn hart van goud en mijn been van hout had ik nergens last van. Waaaaaarm. Maar wel heel leuk! Check de vette foto's. Hoe cool is die natuur! Een aantal klommen een stuk omhoog en vonden een grot. Helaas geen gezellige, langharige, vriendelijke, langharige terrorist (Jochem Myjer©). Die grot was vrij diep tot de gr(o)ot te klein werd om verder te klauteren. Het was leuk geweest en we gaan terug lopen naar de auto's. De auto's komen ons tegemoet rijden op een lange helling met een weg gemaakt van losse stukken steen ter grootte van een vuist. Mijn vuist en de vuist van Anne, dus groot en kiezelgrootte. We stappen in en Paul denkt de bus te kunnen keren zonder problemen. Ik ben blij. Bij Paul slaat de auto ook een aantal keer af! Uitstekende chauffeur verder! 
En wat was het gezellig in de auto! Paul, Jeroen, Nick, Joeri, Tineke, Jarno en ik maken er een feestje van! En Aniko (16), een van de Roemeense meiden zat rechts achterin het hoekje. Ze kijkt een beetje bang. Ze spreekt amper Engels en die Nederlanders zijn gewoon crazy. Zij is zelf heel rustig. Maar we hebben haar Engels (love, chair, shirt en seatbelt) en Nederlands (Houjesmoelia) geleerd. Hoejesmoelia zien wij als iets enorm grappigs. Dat kan door het enorme slaaptekort komen, maar volgens mij zijn wij gewoon hilarisch. Ze loopt met een brede glimlach de bus uit. Ik hoor van pastor Lajos dat zij het ook echt heel leuk vond. Weer geconnect! Wij zijn awesome! Hadden we maar meer tijd en volgend jaar moeten wij meer (nu niks) Hongaars kennen. Dat is het struikelblok geweest deze week. Taal. Dat gaan we beter doen. De meiden hebben beloofd beter Engels te kennen volgend jaar. Het is echt een plan om hier terug te komen merk ik bij iedereen. 
Morgen fixen wij de ochtenddienst en de middagdienst. Iedereen heeft een rol. Een getuigenis, een psalm lezen, een diavoorstelling met foto's maken, een lied zingen. We doen bijna allemaal wat. Daarnaast vullen wij een groot deel van de nummers in. Eigenlijk merken we dat dit het laatste beetje hooi is dat de emmer door het oog van de naald kameelt. We zijn te moe. 
Anton houdt mij en Nick nu wakker met zijn humor en houdt op de juiste momenten zijn muil. 
Nu moeten Nick en ik aan de diapresentaties en aan mijn getuigenis en een kort stukje voor Laure mbt het kinderwerk schrijven. Ekte veel. Toch had ik niks willen missen. Morgen is de laaste echte dag hier voor ons allemaal. Behalve voor Ton. Hij gaat met het vliegtuig samen Dik terug naar Nederland en Dik vliegt daarna weer terug. Wat een held!

Redbull.

Anton, Nick en Tom de Bom!

Spa blauw.

Geen WiFi. Dus de foto's laten op zich wachten. De WiFi is net als ons, gewoon op. Alsjeblieft gebed voor energie als die we hadden in het begin van de week. Echt op. Maar wel tevreden. Echt tevreden. Een dikke tien voor alles en iedereen.













  • 14 Juli 2013 - 04:56

    Joël Roodenburg:

    Klinkt awesome guys, baal ondertussen wel dat ik niet mee kon, maar ben wel trots op jullie! :)
    Joël

  • 14 Juli 2013 - 19:47

    Ria Van H.:

    Goeie en veilige reis gewenst morgen en dinsdag!

  • 14 Juli 2013 - 20:50

    Dorine:

    Ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is met de invulling van de 'dienst', maar als het net als de hele week is gegaan, is het vast een succes geworden.
    Doe voorzichtig onderweg en tot dinsdagavond!

  • 14 Juli 2013 - 21:06

    Winnie:

    "het laatste beetje hooi dat de emmer door het oog van de naald kameelt"... even googlen.. huh..huh?
    watte... o jee.. kan je niet maaaaaken, zeg!
    Vandaag, zondag... de presentatie is geweest... en? en..? we zullen het allemaal hier wel te horen krijgen.
    Gaan jullie maar lekker samen afscheid nemen van Sâncraiu en van alle mensen daar.
    Een mooie avond.. koffers pakken.. vergeet niet de koelkast achter te laten, vuile was mee te nemen.
    Een geweldige terugreis met elkaar en we zullen met smart op jullie wachten, zo benieuwd naar jullie belevenissen en ervaringen!
    Ton en Dik zijn intussen veilig geland; Dik vertrekt morgen vanuit Wilnis naar Brussel.. wat een held!!!
    Liefs en een dikke kus voor jullie allemaal! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 27196

Voorgaande reizen:

18 Juli 2019 - 29 Juli 2019

Roemenie 2019

19 Juli 2018 - 29 Juli 2018

Roemenie 2018!

20 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Leef-Elet Roemeniëreis 2017

13 Augustus 2016 - 18 Augustus 2016

Roemenie 2016

09 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Zomerweek Roemenie 2015!!

17 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Zomerweek Roemenie 2014

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

ZOMERWEEK ROEMENIË

Landen bezocht: