Köszi! (fonetisch kussie). Dankbaar! - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Köszi! (fonetisch kussie). Dankbaar! - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Köszi! (fonetisch kussie). Dankbaar!

Door: Tom van Harten

Blijf op de hoogte en volg Tom

20 Juli 2014 | Roemenië, Sâncraiu

Helaas moeten wij jullie een aantal foto’s schuldig blijven. Dit jaar gebruiken wij dropbox om de foto’s te verzamelen. Op deze manier kan iedereen bij alle foto's.
De uitnodigingen zijn verstuurd om deel te nemen aan dezelfde map, maar nog niet iedereen heeft dit geaccepteerd. En die foto's missen we.

Henriette heeft al wat verteld over vandaag. Zie daarvoor de vorige blog.
Misschien doe ik het nog even dunnetjes over qua bepaalde onderwerpen, maar dan missen jullie in ieder geval niks van ons avontuur hier in Sancraiu, Roemenie.

Vandaag stonden dus twee kerkdiensten op het programma. Wij beginnen met de kerk aan de overkant van de straat, hier in Sancraiu.
Lajos spreekt vooral in het Hongaars en Abigail vertaalt zijn woorden naar het Engels. Lajos vraagt Henriette en ik om te vertellen over wat wij hier komen doen. Ik vertel over het kinderwerk en Henriette vertelt wat we komen doen. Iedereen staat daarna op om zich voor te stellen aan de resterende kerkleden. Veel mensen zijn op vakantie volgens Lajos. Zoals Henriette ook vertelde zorgden wij voor een hoog LEEF-gehalte!
’s Ochtends viel de stroom al een keer uit tijdens de tweede koffieronde. In de kerk toen het tijd was voor het filmpje over de gemeente LEEF viel de stroom weer uit. De stroomleverancier zet de stroom af zodra er kans op schade aan het netwerk is door het weer. Welk verkeerd weer denk ik dan, maar ze zullen vast weten wat ze doen.
De Nederlandse zanggroep zingt twee liederen: Prijs Adonai en How great is our God. En allebei in het Engels zodat zij het ook enigszins kunnen volgen.
De video krijgt een nieuwe kans en weer valt de stroom uit.
Joeri stapt in om zijn getuigenis te geven over zijn tijd in Laos tijdens zijn Discipelschapstrainings-reis.
Om de band te versterken tussen onze twee (drie) kerken laat Lajos twee Nederlanders bidden en twee Hongaren. Paul en Laure waren de Nederlandse uitverkorenen.
De Roemeense jeugd zong twee liederen om mee af te sluiten, hoewel een kringgebed het echt afsloot. Misschien dat we de video online kunnen zetten, maar dat is even afwachten.
Met de lunch douwen we ons lekker vol, want we kunnen pas weer eten om negen uur ’s avonds!
’s Middags kunnen wij ontspannen en het dropboxnetwerk verbreden met meer leden en hopelijk zo een soepel verlopende fotodistributie te realiseren. En ook een beetje slapen en praten. Als we praten merken we dat God aanwezig is en bijna alle gesprekken hebben een (hoog) gehalte van leerzaamheid en onderwijzing.

’s Avonds gaat het kinderwerk zich in drie kwartier voorbereiden voordat de tweede kerkdienst begint. Dit kunnen wij! Wij weten hoe het moet.
Alles lijkt misschien ongeorganiseerd als je een buitenstaander bent, maar wij zijn een geoliede machine die gewoon enorm enthousiast en fanatiek te werk gaat.
En we zijn op tijd!
De kerkdienst in Huedin was aardig hetzelfde als die in Sancraiu. Een ding viel enorm op: Hongaars, Engels en Nederlands door elkaar zingen gaat niet! Maar het nummer is zo mooi dat zelfs deze chaos de waarde van het nummer er niet onder kan brengen.
We komen zingend de kerk uit en stappen de auto in. We vinden een jazz zender met af en toe een hiphopnummer en wij gaan lekker door. Net als ons werk hier. Ons doel is luid en duidelijk!
God brengen en zorgen voor rijkdom bij deze arme mensen.
We moeten omkijken naar de ander en toegewijd de relatie aangaan om hierop verder te kunnen bouwen.

• 21 Juli 2014 - 06:17

Paul:

Ps Uploaden in down under bij de koperbel,en slaap goed op mijn dankbaar..,, kreeg dit ook.Leo tien. Hoop dat ik goed uit de verf kom vandaag, daar ik schilder en ga.
    De prik soms eruit was,gelukkig niet uit de flesjes. Alhoewel werden wij niet geflest,beter dan op de fles gaan.
    Mijn slapies moetsen gaan slapen zonder slap te worden. Dan lig je in een deuk?
    L ach maar lekker dankbaar in je kussen...

• 21 Juli 2014 - 06:50

Dick R:

Leuk om jullie zo te volgen, suczegen vandaag weer!

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013