Kampen met oplossingen - Reisverslag uit Aleşd, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Kampen met oplossingen - Reisverslag uit Aleşd, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Kampen met oplossingen

Door: Tirza en Irma en Rick

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 Juli 2018 | Roemenië, Aleşd

Tirza
Woensdagochtend worden we wakker en vrij snel komen we er achter dat de helft van onze groep naast de plee heeft gehangen die nacht. Wij vermoeden voedselvergiftiging is van de avond ervoor van het restaurant. We realiseren ons dat dit kamp een uitdaging gaat worden.
We wachten bij de kerk de kids op die mee op kamp gaan. Twaalf jongens en vijf meiden gaan mee. Na een lange auto rit met kotsende kids die nog nooit lang in een auto hebben gezeten komen we aan op de prachtige locatie waar we verbleven.

Het uitzicht was schitterend en het weer ook. Ik had er voor gekozen om met twee Hongaarse meiden en de Roma-meiden op een kamer te slapen. Het was een risico, want ze hebben nog nooit zo iets mee gemaakt en ik kan niet met de Roma-meiden praten, maar het was het dubbel en dwars waard. Hierdoor kon ik alsnog een leuke relatie met ze opbouwen.
Jet en Tessa hadden een leuke speurtocht ontworpen en uitgezet. Persoonlijk vond ik dat ze het erg leuk hadden gedaan, maar we merkten dat het heen en weer vertalen moeizaam verliep en de kinderen raakten snel afgeleid. Dus hier waren ze snel mee klaar. Maar door mijn fantastische leidinggeefskills had mijn groepje wel gewonnen!
Het avondeten hebben we afgesloten met gezang en gebed. Uiteraard hebben we 's avonds grote lol beleefd met een groot vreugdevuur. Dit hadden ze ook nooit gedaan dus ze genoten enorm. Ik probeerde de meiden zo ver te krijgen dat ze met me mee gingen dansen zoals ik ze dat had zien doen op onze slaapkamer, maar uiteindelijk stond ik in mijn eentje als een debiel rond dat kampvuur te bewegen.

Zie volgende blog voor meer kampmomenten :)!

Irma
T.b.v. het blog - Vrouwenproject.
De middag met de Roma vrouwen was maandag gepland maar viel letterlijk in het water; vanwege heftige regenbuien kwam er niemand opdagen. Nadat we 's avonds opnieuw de wijk hadden bezocht, kwam er dinsdagmiddag wèl een aantal vrouwen. Met koffie, thee en koekjes werd het ijs gebroken, waarna we de middag begonnen met gebed, en Henriëtte en ik ons stukje drama opvoerden. Gebaseerd op Matt.11:28 beeldden we met juk, emmers en emotieplaatjes uit hoe we onze zorgen en problemen bij Jezus mogen brengen. Tijdens het handwerken, het maken van een ovenwant in de vorm van een hart, hebben we gezamenlijk nagepraat over het dramastukje en over de zorgen waarmee de vrouwen in hun dagelijks leven mee te maken hebben. Zij hebben op een papiertje opgeschreven wat hen bezighoudt, de papiertjes zijn in de emmer gedaan en bij het kruis gebracht, waarna we nog hebben gebeden. Het was bijzonder hoe we contact maakten en hoe herkenbaar de gedachten van de Roma-vrouwen voor ons waren.

• 26 Juli 2018 - 23:01

Winnie:

Wat een mooi en bijzonder verslag, Tirza! Wat een ervaring voor alle groepen. De foto's geven een gezellig samenzijn weer.
    Irma... goed idee om maandagavond weer de wijk in te gaan en de vrouwen uit te nodigen. De opzet is dus geslaagd. Mooi !
    Een goede afsluiting vrijdag! Liefs, W.

• 27 Juli 2018 - 17:45

Ada Van'tHek:

Wat een mooi verslag, en wat hebben jullie het goed gedaan.
    Wat een zegen van de Here voor jullie en al de kinderen en vrouwen die jullie hebben ontmoet.
    Dat jullie liefde en jullie geloof hen mag brengen bij de Here Jezus en Golgotha's kruis.

Lieve groeten van Ada en Rene van'tHek, in Griekenland waar bij zoveel mensen zoveel verdriet is gekomen na de vreselijke brand die deze week hen heeft getroffen.

Tags: Roemenie, leef, elet

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013