Familiezaken - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu Familiezaken - Reisverslag uit Sâncraiu, Roemenië van Tom Harten - WaarBenJij.nu

Familiezaken

Door: De familie

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 Augustus 2016 | Roemenië, Sâncraiu

Spreuken 22 vers 6
Leer een kind van jongs af aan de juiste weg,
En het zal er niet van afwijken wanneer het oud geworden is.

Galaten 6 vers 8-10
Wie op de akker van zijn zondige natuur zaait oogst de dood, maar wie op de akker van de Geest zaait oogst het eeuwige leven. Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is.
(dagteksten Anne)

Laure
Het leek me erg leuk om jullie iets te laten weten over de preek. Salome heeft verschillende stukjes in het kort samengevat.
Er werd verteld dat je je goed moet realiseren dat je familie ontzettend belangrijk is. Als het goed is kun je daar namelijk thuis komen. Je kunt met elkaar lachen, soms zelfs om elkaar, maar je kunt vooral ook jezelf zijn, fouten maken en leren. Ik vond het bijzonder om te merken dat ik deze mensen waarbij we verblijven aanvoelt als familie. We kunnen lachen met- en om elkaar, we durven elkaar te wijzen op punten die misschien beter kunnen en dingen die super goed gaan. In het eerste jaar en misschien ook het tweede wel, kon ik me herinneren dat we echt gasten waren. Wij mochten bijvoorbeeld niet helpen met opruimen of tafel dekken etc. Ikzelf vind het enorm gaaf om te merken dat we ook dit soort dingen, naast het kinderwerk ook met elkaar kunnen doen. Zoals een familie dat doet.

Verder werd er verteld dat je als Christen niet competitief hoeft te zijn met anderen. Alles wat je doet doe je voor de Heer en niet voor een ander. Je hoeft dan ook niet te kijken naar wat een ander volgens jou beter kan dan jijzelf. Wat jij kunt doen is het beste wat je kunt doen. Een andere boodschap was dat je wel altijd in ‘ competitie’ moet zijn met jezelf. Je moet altijd reflecteren op jezelf en nadenken over wat je succesen waren per dag en waarin je misschien faalde, opdat je de volgende dag een betere versie van jezelf kunt zijn. Ik vond dit erg mooi en vooral goede denkstof.

Hier nog over nadenkend zijn we met ons groepje neergestreken op 2 kleedjes en de schommelbank (waar we ondertussen ook van zijn gaan houden). We bereiden de eerste werkjes van de week voor. We hebben het goed met elkaar. Dit is mijn familie.

Anne
Vandaag hebben we veel van de kerk gezien. Ik kom nu al 4 jaar in Roemenië, maar helaas kan ik er nog steeds niks van verstaan. Wel hebben we kunnen luisteren naar een stel vrouwen die als een engel konden zingen.

Tom
Tijdens de middagdienst heb ik mogen vertellen wat wij, Nederlanders, komen doen. Drie jaar geleden zijn wij begonnen met dit gekke avontuur om Romakinderen te bereiken met het verhaal van Jezus en de Bijbel. Nu wordt het overgenomen door de lokale jeugd. We focussen ons op dit jaar en de ontwikkeling van degene die deelnemen, ook de kids natuurlijk, maar ik doel op de groep zelf.
Neem deze ontwikkeling mee in jullie gebed als er nog ruimte is.. (red. aan de kerkleden)
De dames hadden in ieder geval een vertaler, maar dankzij Laure weten, ook, wij nu waar het die twee van de vier uur over ging.. Thnx Lau!

Ruben
Vandaag zijn we naar de roma geweest om te vertellen dat er weer een vakantiebijbelweek is. Eerst was het weer even wennen, maar al gauw voelde we ons op ons gemak terwijl we rond liepen onder leiding van pastor Lajos. Er was een meisje die een bal bij zich had en we begonnen met over gooien, al snel waren we met een hele groep kinderen aan het spelen. Dit was een goede opening voor de week met de kinderen. Dit geeft goede moed!

Francisca
We zijn samen met Lajos naar de Romawijk gegaan om de kinderen uit te nodigen.
De kleine kids staken hun vingertjes naar ons uit. Heb ik iets op mijn gezicht? Zit mijn haar raar? Vroeg ik nog aan de meiden, maar dat was niet zo. Onze Roemeense vriendinnen vertelde ons dat ze het vingertje uitstaken, omdat ze ons herkende! Superleuk! Ik bleef maar zwaaien naar de kids, maar er kwam geen zwaai terug... Eenmaal in de auto deed ik mijn laatste poging tot (uit)zwaaien. En ja hoor! Een aantal zwaaide terug! Blijkbaar moeten zij ook weer even aan ons wennen: die gekke Nederlanders ook....
En olie in mijn ene dichte oor hielp niet helaas. Het was wel lekker gek om te proberen!

Tom
We hebben de leden van de organiserende groep los van elkaar gezien en nog niet in teamverband. Hier was het nog niet duidelijk hoe de groepsdynamica zich zou uiten. Ik wilde het wel al graag zien, maar geduld tommetje.
Tijdens de vergadering bleek dat zij hun eigen plan hebben en dit wilden gaan uitvoeren, met onze input. Het was een echte vergadering waarin iedereen gelijk was! De dagen zijn wel zoals afgesproken, maar hun mening kwam zo duidelijk naar voren in de details, heerlijk!

Abigail, Salome, Emese, Aniko, Katalyn, David en Benoni: zij gaan het doen deze week! En we konden ze het compliment geven waar ze mee verder kunnen.

You have given us the trust that everything will be alright. Good job!

Als jong Nederlands team zijnde, ik tel de Hongaren ook mee, met onze eigen kerfstokken, gedragen wij ons uitstekend.
Al zeg ik het zelf.
Alles kan besproken worden, van geloof tot meisjes/jongens-dingen en verder. Men kent de eigen valkuilen en benoemt deze.
Wij zijn samen een familie.

  • 15 Augustus 2016 - 08:37

    Ben B.:

    Lekker bezig guys..! Teach the teachers ;) En de spijker op zijn kop hoor, wat in jullie verslag staat; je hoeft maar één ding te doen, en dat is het delen van je eigen kwaliteiten. Leuk dat jullie een koffer hebben mee genomen, maar bedenk dat het allermooiste wat je kan geven in jezelf zit.

    Ik lees elke letter. Maar Tom, aansluitend op wat ik hierboven getypt heb, wel een puntje van aanmoediging. Je bent jezelf nog niet in je schrift. Mijn tip: laat je politieke correctheid in je koffer zitten, sluit je lekker af van de rest en wordt één met je toetsenbord. Want ook jouw schrijftalent zit niet in je koffer.
    We weten van voorgaande jaren allang dat het in jouzelf zit. Laat ons er van genieten :)

  • 15 Augustus 2016 - 09:18

    Pauline:

    heerlijk om weer mee te kunnen lezen wat er zoal gebeurd in Roemenië. Ga het al een beetje missen :). Heel veel zegen en gebruik jullie kwaliteiten in jullie Roemeense familie :). Succes deze 1e "werkdag

  • 15 Augustus 2016 - 19:37

    Henriette:

    Wat gaaf om te lezen en wat kunnen we leren van zo'n eenvoudige preek! Geniet ervan en laat God door jullie heen werken. Leuk dat de Roemeense meiden het goed hebben voorbereid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

[Beschrijving] Dit jaar gaan wij met een groep van jong en oud naar Roemenië. Daar zullen wij de Kinderbijbelweek organiseren samen met de lokale jeugd! Prachtig! Vorig jaar konden we ook een tienerkamp organiseren. Dit jaar hebben een dagje uit kunnen regelen met verdiepende inhoud natuurlijk op Bijbelse basis. Wij zijn begonnen met deze vakantieweken vanwege de sponsoring om kinderen onderwijs te geven, en te gaan kijken hoe dat verloopt en daarnaast dus ook daar iets leuks te organiseren voor de arme Romakinderen. Wij steunen Adapost oftewel Schuilplaata. Zij verzorgen deze scholing via pastor Lajos. Volg ons via deze site of via Facebook: Leef Elet. Zie ook leef-elet.nl Snel naar de blog! :)

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 27015

Voorgaande reizen:

18 Juli 2019 - 29 Juli 2019

Roemenie 2019

19 Juli 2018 - 29 Juli 2018

Roemenie 2018!

20 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Leef-Elet Roemeniëreis 2017

13 Augustus 2016 - 18 Augustus 2016

Roemenie 2016

09 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Zomerweek Roemenie 2015!!

17 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Zomerweek Roemenie 2014

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

ZOMERWEEK ROEMENIË

Landen bezocht: